Links

Addy de Ruiter op LinkedIn

ManagementSite auteurspagina

NieuwOrganiseren Column

  +31 (0)6 513 19 299

Meest gelezen
Kies het focusgebied en lees er meer over in de Blog Posts
Licentie
Meest recente Posts
Laatste reacties
* Hoe efficiency en schaalvergroting vastlopen

Hoe verwarring en onbegrip uiteindelijk zullen leiden tot het inzicht dat het anders kan en moet!

Tijdens een aantal gesprekken met klanten de afgelopen periode valt het me op dat er enige verwarring lijkt te heersen onder managers. De ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat de creativiteit en het verandervermogen van organisaties niet meer blijken te voldoen.

De korte levensduur van producten en diensten, de mondialisering en transparantie van markten, de snelle technologische ontwikkelingen en de sterke focus op kosten van klanten leiden tot een felle concurrentiestrijd en dwingen organisaties om snel te kunnen reageren. Daarvoor is innovatie nodig en een organisatie die snel kan schakelen. Dat impliceert én aandacht voor het morgen beter doen van de dingen van vandaag én de dingen morgen anders doen. En laat dat bij vele organisaties nu net niet samen kunnen gaan door de sterke bureaucratisering en de Command & Control insteek.

Ons kleine landje heeft grote spelers voortgebracht. Hoogovens, Océ, Stork, Numico, Nuon en ga zo maar door. Waar zijn ze gebleven? Ze zijn veelal naar de beurs gegaan en hebben het advies gevolgd van analisten. Vaak recent afgestudeerden die nog nooit een productie- of dienstverlenend bedrijf van binnen hebben gezien, maar wel briljant van geest zijn. Bedrijven die geleid werden door MBA-ers die hun beleid lieten bepalen door diezelfde analisten en die alleen wakker gemaakt mochten worden voor aandeelhouderswaarde. En dat zou alleen bereikt kunnen worden door schaalvergroting en ver doorgevoerde efficiency.

Zijn we daar nu echt beter van geworden? Is dat goed voor de continuïteit gebleken? Ik heb al geruime tijd geen grote innovaties meer gezien van KPN en Philips. Dat zal ook niet snel meer gebeuren, want dat kost tijd en geld en levert op de korte termijn niets op, behalve het risico op geldverspilling. En daar zijn analisten niet blij mee en dus dient het de aandeelhouderswaarde niet. Het is overigens ook opvallend dat dit soort bedrijven ook continu lijken af te slanken en jaar in jaar uit inkrimpen qua verdienvermogen.

Toch vreemd dat het bij organisaties die hun identiteit en roots trouw zijn gebleven toch beter lijkt te gaan. Denk aan Heineken, Bavaria, Blokker, H&M en RABO. Dat komt, omdat er naar de korte - en de lange termijn gekeken wordt. En er ruimte gegeven wordt voor verandering en vernieuwing. Als er geen ruimte is, stopt het denken en de creativiteit. En dat zijn twee belangrijke pijlers om snel en adequaat te kunnen reageren op veranderingen in de omgeving.

Gelukkig hebben alle organisaties de mogelijkheden in huis om op korte termijn tot verbetering te komen zonder grote investeringen: de medewerkers. Die hebben ongekende kwaliteiten in huis om te denken en creatief te zijn. Toch?

Het enige wat daarvoor nodig is, dat u als manager de ruimte creëert voor medewerkers om hun denkkracht en creativiteit te etaleren. En dat vraagt moed! Maar hebt u een alternatief? Het goede nieuws is, dat het eerder gedaan is en uw medewerkers het graag willen. Blijkt uw organisatie toch veel verandervermogen te bezitten!

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld